کیفیت هوای تهران مهرماه چطور بود؟

کیفیت هوای تهران مهرماه چطور بود؟ به گزارش آقای هویج، سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اظهار داشت: مهرماه سال جاری در شرایطی به انتها رسید که شاخص کیفیت هوا در شهر تهران ۲۲ روز در وضعیت قابل قبول بود.



فاطمه کریمی در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: وضعیت کیفیت هوا، طی مهرماه ۲۲ روز در شرایط قابل قبول و هشت روز بالاتر از حد مجاز قرار گرفت.

وی ضمن اشاره به این که مقایسه اجمالی وضعیت شاخص کیفیت هوای شهر تهران در مهرماه سال ۱۴۰۳ با مدت مشابه سال قبل نشانگر افزایش تعداد روزهای آلوده طی نخستین ماه پاییز سالجاری است، اظهار نمود: بر مبنای اطلاعات دریافتی از ایستگاه های سنجش کیفیت هوای پایتخت، همزمان با بازگشایی مدارس و افزایش بار ترافیکی ناشی از آن، طی هفتمین ماه سال، در کلیه روزهای آلوده، ذرات معلق کوچک تر از ۲.۵ میکرون آلاینده شاخص شهر بوده است و در روز ۵ مهرماه هم زمان با آلاینده ذرات معلق کوچک تر از ۲.۵ میکرون شاخص آلاینده ذرات معلق کوچک تر از ۱۰ میکرون هم فراتر از حد مجاز قرار گرفت که این مساله به علت وقوع طوفان گرد و خاک در شامگاه روز ۴ مهر بود.

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوا با اشاره به اینکه تضعیف ناپایداری جوی و کاهش سرعت باد از ۲۳ تا ۲۷مهر ماه سبب شد تا پنج روز متوالی کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای گروههای حساس باقی بماند، خاطرنشان کرد: میانگین شاخص ایستگاه های شهر تهران در آلوده ترین روز این دوره (۲۶ مهر) برابر با ۱۱۹ بود.

به گفته وی هرچند تغییرات میزان انتشار آلودگی بخصوص از منابع متحرک در ایجاد این شرایط مؤثر است ولی بدون شک تغییرات شرایط هواشناسی طی سالهای مختلف در کاهش و افزایش غلظت آلاینده ها تاثیر فراوانی داشته است.

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوا تصریح کرد: در صورت اهتمام در کنترل آلودگی منابع آلاینده بخصوص وسایل نقلیه موتوری، مهار انتشار آلاینده ها با سرعت بیشتر صورت خواهد گرفت. بنابراین در حالیکه نمی توان درصد دقیقی از تاثیر پدیده های جوی و اقدامات کنترلی در افزایش و کاهش غلظت آلاینده ها عرضه کرد ولی به طورقطع با انجام روش های کنترلی نظیر جدی گرفتن معاینه فنی برای تمام وسایل نقلیه شامل سواری، موتورسیکلت و دیزلی، اعمال محدودیت های ترددی برای خودرو های بیش آلاینده و فرسوده، گسترش حمل و نقل پاک و کم آلاینده با محوریت توسعه‌ی وسایل نقلیه برقی، افزایش مطلوبیت استفاده از حمل و نقل عمومی و بهبود کیفیت سوخت، از غلظت آلاینده های در هوا کاسته خواهد شد.

کریمی در انتها اظهار امیدواری کرد که با تمهیداتی که در جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اندیشیده شده است، شاهد کاهش بخشی از بار آلودگی هوا بخصوص در مورد شاخص ذرات معلق باشیم.


ذرات معلق کوچک تر از ۲.۵ میکرون چیست؟


به گزارش آقای هویج به نقل از ایسنا، آلاینده شاخص هوای مهرماه سالجاری ذرات معلق کوچک تر از ۲.۵ میکرون است. ذرات معلق کوچک تر از ۲.۵ میکرون یکی از شش آلاینده معیار معمول اندازه گیری آلاینده هوا است و به علت شیوع آن در محیط زیست و طیف وسیعی از اثرات سلامتی معمولا بعنوان مضرترین آلاینده برای سلامت انسان پذیرفته شده است. از طرفی این آلاینده در خیلی از شهر های جهان بعنوان آلاینده شاخص مطرح است و از منابع گوناگونی تولید می شود. ذرات معلق کوچک تر از ۲.۵ میکرون از نظر ترکیب شیمیایی و فیزیکی متفاوت هستند و ترکیبات شیمیایی رایج آن شامل سولفات ها، نیترات ها، کربن سیاه و آمونیوم می شود.

رایج ترین منابع انسان ساز این آلاینده شامل موتورهای احتراق داخلی تولید برق، فرآیندهای صنعتی، فرآیندهای کشاورزی، ساخت و ساز و سوزاندن چوب و زغال سنگ در کاربریهای مسکونی است و رایج ترین منابع طبیعی برای این آلاینده طوفان های گردوغبار طوفانهای شن و آتش سوزیهای جنگلی است.

مطالعات علمی مختلف در رابطه با ذرات معلق نشان داده است که قرار گرفتن در معرض این آلاینده سبب بروز مشکلات زبادی می شود. مرگ زودرس در مبتلایان به بیماری های قلبی و ریوی، بروز حملات قلبی غیرکشنده، ضربات قلب نامرتب، مبتلا شدن به سرطان ریه، تشدید آسم، کاهش عملکرد ریه و افزایش علایم تنفسی مشکلاتی است که آلودگی هوا برای سلامت انسان بوجود می آورد.

شاخص کیفیت هوا چیست؟


شاخص کیفیت هوا (AQI) به شش دسته اصلی تقسیم بندی می شود. بر طبق این تقسیم بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا سالم یا متوسط، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروههای حساس، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه ها، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرآفرین است.

گفتنی است در هوای پاک که با رنگ سبز نشان داده می شود، شرایط کیفیت هوا مناسب می باشد و خطری برای سلامت انسان ندارد. در هوای سالم که به رنگ زرد شناخته می شود، کیفیت هوا قابل قبول و غلظت آلاینده ها کمتر از حدی است که بر سلامت انسان تأثیر منفی داشته باشد اما در هوای ناسالم برای گروههای حساس که به رنگ نارنجی نشانه گذاری می شود، مقدار AQI بین ۱۰۱ تا ۱۵۰ قرار می گیرد که در نتیجه آن گروههای حساس اثرپذیری بیشتری از آلودگی هوا خواهند داشت.

در هوای ناسالم که به رنگ قرمز است، کلیه افراد جامعه در معرض مخاطرات ناشی از آلودگی هوا قرار می گیرند و حتی امکان دارد گروههای حساس گرفتار عوارض شدیدتری شوند. افزون بر این در هوای بسیار ناسالم که به رنگ بنفش نشان داده می شود و عدد AQI بین ۲۰۱ تا ۳۰۰ قرار می گیرد، احتمال بروز عوارض جدی برای سلامت افراد جامعه افزایش خواهد یافت.




منبع:

1403/08/01
10:41:40
5.0 / 5
279
تگهای خبر: آلودگی , بیمار , بیماری , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
آقای هویج - رژیم غذایی لاغری

Mr.Havij
mrhavij.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آقای هویج محفوظ است

آقای هویج

رژیم غذایی لاغری