در بازرسی های وزارت بهداشت؛
۲۰تن مواد غذایی فاسد معدوم شد، آمار شكایت از اغذیه فروشی ها
آقای هویج: رئیس سامانه بهداشت ۱۹۰، از كشف و معدوم سازی بیش از ۲۰ تن مواد غذایی فاسد و تاریخ مصرف گذشته اطلاع داد.
به گزارش آقای هویج به نقل از مهر، محراب آقازاده اظهار داشت: از عمده تخلفات بهداشتی كه در بعضی اماكن مسكونی انجام می گیرد می توان به بسته بندی، تهیه و توزیع غیر مجاز مواد غذایی از قبیل سبزی خرد شده، انواع ترشی جات، استفاده از بسته بندی های غیر مجاز و غیر بهداشتی برای انواع مواد غذایی، تهیه مواد غذایی در شرایط نامناسب و محیط غیر بهداشتی بدون داشتن جواز و كارت معاینه معتبر بهداشتی، دفع غیر بهداشتی فاضلاب به انهار عمومی، نگهداری دام و طیور در منزل مسكونی در داخل شهرها اشاره نمود.
وی با اشاره به تماس های مردمی با سامانه ۱۹۰، اضافه كرد: شكایت از اماكن مسكونی دارای فعالیت غیر مجاز و غیر بهداشتی با ۱۴ درصد، نانوایی ها ۱۱ درصد و اغذیه فروشی و ساندویچ و پیتزا با ۱۰ درصد در صدر اخبار آذرماه این سامانه بودند. در این میان دانشگاه های علوم پزشكی شهید بهشتی با ۱۲ درصد، ایران ۱۱ درصد و مشهد ۱۰ درصد از كل اخبار و شكایات سامانه را به خود اختصاص دادند. بیشترین مورد شكایت از عرضه مواد غذایی صنفی سنتی فاسد با ۹ درصد، دفع غیر بهداشتی فاضلاب ۶ درصد و عرضه مواد غذایی بسته بندی شده فاقد تاریخ مصرف معتبر ۵ درصد بود.
آقازاده ادامه داد: كل تماس های برقرار شده با سامانه بهداشت ۱۹۰ در آذر ۹۶، ۱۹۹۵۱ مورد بوده كه از این تعداد، ۶۶۸۸ خبر و شكایت در سامانه به ثبت رسیده است و بقیه تماسها منجر به راهنمایی، آموزش و مشاوره شده است كه جنسیت تماس گیرندگان هم ۷۲ درصد آقایان و ۲۸ درصد خانم ها بوده اند.
رئیس سامانه بهداشت ۱۹۰ اظهار داشت: از اخبار و شكایات مربوط به مواد غذایی فاسد، تاریخ مصرف گذشته و غیر قابل مصرف، مقدار ۲۰۰۵۴ كیلوگرم منجر به كشف، جمع آوری و معدوم سازی كالاهای صدمه رسان به مصرف كننده گردید كه بیشترین این مواد غذایی شامل انواع سوسیس و كالباس، انواع ترشیجات، انواع نوشیدنی ها، انواع تنقلات، انواع فراورده های گوشتی و پروتئینی، انواع لبنیات و غیره بوده است.
آقازاده اضافه كرد: از دیگر اقدامات قانونی، ابلاغ اخطار و عرضه مهلت جهت رفع نقصها غیر بحرانی (۱۴ درصد) و مكاتبه و معرفی متخلفین به مراجع قضایی (۱۴ درصد) بوده است.
وی تصریح كرد: میزان رضایتمندی مردمی از نحوه رسیدگی به شكایات مردمی بر مبنای نظرسنجی های تلفنی به عمل آمده، ۹۵ درصد بوده است.
آقازاده اظهار داشت: سامانه بهداشت ۱۹۰ به صورت شبانه روزی و در تمام ایام هفته، آماده دریافت شكایت های بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای است و هموطنان می توانند از اقصی نقاط كشور با استفاده از شماره تلفن ۱۹۰ با این سامانه تماس گرفته و شكایات بهداشتی خویش را مطرح نمایند تا در اسرع وقت به آنها رسیدگی شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب