نگرانی وزیر بهداشت از مرگ و میرها با منشاء بیماری های غیرواگیردار
به گزارش آقای هویج وزیر بهداشت اظهار داشت: امروز همه می دانیم كه اگر قرار باشد در جایی به مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت توجه اساسی و ویژه شود، باید در مدرسه این اتفاق رخ دهد.
به گزارش آقای هویج به نقل از ایسنا، سعید نمکی در دیدار وزیر آموزش و پرورش اظهار نمود: مدرسه بعنوان برش بسیار مهم جامعه که در آنجا دانش آموزان می توانند علاوه بر تاثیرپذیری از شعارها و آموزش های عرصه سلامت و به خصوص پیشگیری، بر سایر افراد جامعه بخصوص پدران و مادران، تاثیرگذاری ویژه ای داشته باشند.
وی ادامه داد: یک روزی ما بعنوان فرزندان جامعه پدرسالار، تحت تأثیر آموزه های پدران و مادران خودمان بودیم اما امروز نوع رستوران، غذا، تفریح، مقصد سفر و بسیاری از ابعاد دیگر خانواده را بچه ها تعیین می کنند این الگو پذیری قوی خانواده ها از بچه ها را نشان داده است و اگر در مدرسه و برشی که ما آنها را در اختیار داریم، متاثر از آموزش های ما باشند، می توانند در کل جامعه اثرگذار باشند.
وزیر بهداشت تصریح کرد: امروز گرچه گرفتار کووید۱۹ و پاندمی جدیدی هستیم اما آنچه مرگ های خاموش را در کشور رقم می زند و باوجود مرگ و میر بالای کووید۱۹ که اتفاقا نگران آن هستیم، بیماری های غیرواگیر است. در سال های گذشته از حدود ۳۸۰ هزار مورد مرگ و میر در کشور، ۳۱۳ هزار مورد به علت بیماری های غیرواگیر و حدود ۹۷ هزار مورد در ارتباط با پرفشاری خون است.
نمکی خاطرنشان کرد: بیماری های غیرواگیری مانند دیابت، پرفشاری خون، سکته های قلبی و مغزی و سرطانها، هر روز جان افراد زیادی را می گیرد و تعداد قابل توجهی را هم به ورطه ناتوانی و نارسانی می برد و اگر قرار باشد اتفاقی برای پیشگیری و کنترل این بیماری ها در کشور رخ دهد، باید الگوی زندگی تغییر پیدا کند.
وی خاطرنشان کرد: تغییر الگوی زندگی میّسر نخواهد بود مگر اینکه بتوانیم از کودکی، آنرا در بچه ها نهادینه نماییم. کما اینکه به شدت معتقدم که تغییر رفتار و الگوپذیری مثبت در بچه ها می تواند در سایر ابعاد جامعه مانند جلوگیری از جرم و جنابت، صدمه های اجتماعی و دغدغه های خاطر ما در جامعه، نظم پذیری، احترام به حقوق شهروندی، عدم تجاوز به حریم دیگران و رعایت قوانین رانندگی اثرگذار باشد.
وزیر بهداشت اظهار داشت: در سوئیس مطالعه ای در مورد تاثیرگذاری رفتار رانندگان در حوادث و سوانح انجام شده بود و مشخص شده بود که تصادفات و حوادث جاده ای، بیشتر از آنکه به جاده و خودرو ارتباط داشته باشد به رفتار رانندگان مربوط است. امروز بچه ها در کنار پدر و مادر می توانند سفارش به بستن کمربندی ایمنی، سرعت مجاز و رفتارهای نابهنجار اجتماعی کنند.
نمکی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد بین وزارتخانه های موثر بر شاخصهای سلامت، یکی را بعنوان اولویت اول انتخاب نماییم، غیر از وزارت آموزش و پرورش، اولویت دیگری را نمی شناسم. ازاین رو تقاضای بنده از وزیر آموزش و پرورش و همکاران وی و همینطور همکاران خودم در وزارت بهداشت این است که در چارچوب برنامه های مشترکی که قبلا هم در مواردی مانند بهداشت مدارس، واکسیناسیون، بهداشت دهان و دندان، داشتیم، این همکاری ها را توسعه دهیم.
وی ادامه داد: یکی از اهداف ما در سالجاری، اجرای مدارس عاری از پوسیدگی دندان بود و طرح آزمایشی آنرا در نمین اردبیل اجرا کردیم و به بسیاری از نقاط کشور توسعه دادیم اما متاسفانه در باطلاق کرونا گرفتار شدیم و مدارس بسته شد و این طرح که قرار بود اقدامات پیشگیرانه و حل مشکلات پوسیدگی و مشکلات دهان و دندان برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز صورت گیرد، به تعویق افتاد.
وزیر بهداشت ضمن اشاره به انجام طرح مشترک آموزش شیوه تغذیه و ورزش منظم برای کاهش ریسک چاقی توسط وزارتخانه های بهداشت و آموزش و پرورش، اظهار داشت: بحث بهداشت روان برای ما و دانش آموزان بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد. این دانش آموزان هستند که در آینده پزشک، مهندس و مدیر آینده کشور می شوند و اگر الگوهای رفتاری و روانی آنها در کودکی مرمت شود و صدمه نبیند، بطور قطع در آینده یک سرمایه انسانی سالم از نظر روحی و روانی خواهیم داشت.
نمکی اظهار نمود: دانش آموزان و معلمان به تبع جامعه، متأثر از کرونا شده اند. هم اکنون دانش آموز با دوستانش یک محیط جمعی را تجربه نمی کند و می خواهد در آغوش پدربزرگ یا مادربزرگ باشد اما این مهر و محبت را از او می گیریم و به او می آموزیم که مهربانی، عشق ورزی و مهرورزی به گنجینه های عشق و مهر یعنی پدربزرگ ها و مادربزرگ ها حرام است.
وی تصریح کرد: تفسیر شرایط کووید۱۹ شاید برای بچه ها و دانش آموزان میّسر نباشد و در ذهن او نهادینه می شود که نباید در آغوش آنها برود و ما نسل را با یک نامهربانی روبرو می نماییم که عارضه خیلی خطرناکی است چون می گویند اگر می خواهید جامعه ای را نابود کنید، اول بروید و عشق و محبت را در آن نابود کنید. پس بهداشت روان بهم ریخته دانش آموز که در یک آپارتمان کوچک و بدون رفت و آمدهای خانوادگی رشد می کند، باید مورد توجه قرار گیرد و طولانی شدن پاندمی کووید۱۹ جامعه بخصوص کودکان و نوجوانان را بیمارگونه خواهد نمود.
وزیر بهداشت تصریح کرد: یکی از کارهایی که باید با همکاری دو وزارتخانه انجام دهیم، توجه به سلامت روان و تلطیف فضای روحی دانش آموزان است. فضای مجازی، فضای مهرورزی نیست و پیش از کرونا می دیدیم که در خانه یا رستوران، حواس همه افراد به تلفن های همراه بود و تلفن که روزی برای پیوند به وجود آمد، امروز به عامل گسست تبدیل گشته است.
به گزارش وبدا، نمکی خاطرنشان کرد: نمی توانیم از راه فضای مجازی در دانش آموز که باید مهرورزی و بازی کودکانه را تجربه کند، کاستی ها را جبران نماییم و همه باید برای این فکر نماییم که چگونه می توان این شرایط را تلطیف کرد. در مورد معلمان هم باید به این نکته توجه داشت که معلم زنده به کلاس است. بنده بیشتر از ۳۰ سال است که معلم دانشگاه هستم و زمان حیاتم زمانی بود که سر کلاس، تدریس می کردم و به فضای روحی معلمان هم باید توجه کرد.
وی تصریح کرد: باید از ظرفیت بی بدیل دانش آموزان و معلمان برای آموزش و فرهنگسازی جهت مقابله و جلوگیری از کووید۱۹ به بهترین نحو استفاده نماییم. وجود چندین میلیون دانش آموز و بیشتر از یک میلیون معلم خیلی ظرفیت بالایی برای انتقال پیام و اطلاع رسانی به خانواده ها است که باید برای آن برنامه ریزی و به سرعت اجرا نماییم. پیشنهاد بنده استفاده از ادغام این ظرفیت در برنامه "هرخانه یک پایگاه سلامت" است.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ظرفیت های وزارت آموزش و پرورش در طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا، فضاهای فیزیکی این وزارتخانه مانند مدارس، خوابگاه ها و مهمانسراها است که می تواند برای قرنطینه بیمارانی که از نظر فضای فیزیکی خانه یا وضعیت اقتصادی، شرایط مناسبی ندارند، مورد استفاده قرار گیرد و خوشبختانه وزیر آموزش و پرورش هم بارها گفته که حاضریم ظرفیت های این وزارتخانه را در اختیار وزارت بهداشت و مقابله با کرونا قرار دهیم.
نمکی افزود: اگر تجربه موفقی بین وزارت بهداشت و آموزش و پرورش برای مدیریت کووید۱۹ وجود داشته باشد، ظرفیت سازی برای بحران های آینده کشور خواهد بود. همیشه می گویم که کووید۱۹ مشکلات زیادی برای ما ایجاد کرد اما محاسنی مانند همدلی، وفاق ملی و تجربه همگرایی و همدلی در مقابل طوفان ها و بحران های آینده داشت.
وی اظهار داشت: گرچه تدوین دروس و کتاب هایی با مبحث بهداشت و سلامت برای دانش آموزان در کلاس یازدهم و دوزادهم مفید می باشد اما باید این آموزش ها از پایه اول ابتدایی به دانش آموزان و آن هم توسط معلمان عاشق عرضه شود. و باید برای معلمان در دوره تربیت معلم هم بسته های آموزشی مناسبی در مورد سلامت جامعه، جلوگیری از بیماری ها و تغییر الگوی زندگی تهیه و تدوین شود.
وزیر بهداشت تصریح کرد: باید به دانش آموزان بیاموزیم که چگونه زندگی کنند. تا از چگونه زندگی کردن حرف می زنیم، عده ای فکر می کنند منظور ما چاقی و ورزش منظم است اما یک دانش آموز پسر یا دختر باید شیوه زندگی با همنوع خود و خانواده را بیاموزد و صرفاً تشکیل خانواده به مفهوم زندگی کردن نیست و شیوه درست زندگی کردن هم منحصر به تغذیه و ورزش نیست بلکه شیوه های مختلفی را شامل می شود که باید از ظرفیت های همدیگر و همینطور جامعه شناسان و روان شناسان در این راستا و همینطور ارتقای سلامت روان جامعه آینده استفاده نماییم.
وی پیشنهاد کرد که برای همکاری دراز مدت و اجرای برنامه های مشترک غیر از کووید۱۹ کمیته ای مشترک از جانب دو وزارتخانه تشکیل و برنامه های مشترک را عملیاتی کند.
منبع: mrhavij.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب