نفس های به شماره افتاده هزارتوی هوای پاک از کدام مسیر به نتیجه می رسد؟
به گزارش آقای هویج، حمل و نقل، سوزاندن و دفن زباله ها، فعالیت نیروگاه های برق با سوخت ذغال سنگ یا مازوت از اصلی ترین علل آلودگی هوای امروز کلان شهرها به شمار می روند که نه تنها نفس ها را به شماره انداخته بلکه آثار زیان بارش در سالهای آتی هم گریبانگیر شهروندان خواهد بود این در حالیست که از سال ۹۶ با تصویب قانون هوای پاک تلاش شد که این وضعیت سر و سامان پیدا کند اما هوای غبارآلود کلانشهرها گواهی بر اجرا نشدن این قانون است.
به گزارش آقای هویج به نقل از ایسنا ۲۹ دیماه روز ملی هوای پاک است این درحالیست که هم اکنون شهرهایی مانند تهران با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند البته منشا آلودگی در تهران بیشتر منابع متحرک و برخی شهرها مثل اصفهان منابع ثابت مانند نیروگاه هاست. در آخرین سیاهه انتشار پایتخت که سال ۹۶ منتشر گردید در آلاینده های گازی سهم منابع ثابت ۱۷درصد و منابع متحرک ۸۳ درصد همینطور در آلاینده ذرات معلق سهم منابع متحرک ۶۰ درصد و منابع ثابت ۴۰ درصد بود. از کل عوامل آلاینده هوای تهران سهم خودرو های سواری و تاکسی و وانت در مجموع ۵۶ درصد و به صورت مجزا سهم خودرو های فرسوده و کاربراتوری ۲۱.۳ درصد است.
سهم قابل توجه منابع متحرک در آلودگی هوای تهران
لایندگی هوا ناشی از ذرات میکرونی می تواند به چندین عوامل متحرک و ثابت درون شهری و برون شهری بستگی داشته باشد. خودرو های سبک شخصی، وانت بار، تاکسی، مینی بوس، اتوبوس های خصوصی و دولتی، موتورسیکلت و کامیون همچون منابع متحرک آلودگی هواست. خودرو های سبک و سنگین، صنایع و نیروگاه ها هر یک می توانند به سهم خود در انتشار آلایندگی هوا نقش داشته باشد.
هزار مسیر صعب العبور در راه رسیدن به هوای پاک
اهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین، معاینه فنی خودرو و موتوسیکلت و معاینه فنی کامیون و اتوبوس، اعمال قانون بر وسایل نقلیه دودزا و فاقد معاینه فنی، ساماندهی ترافیک شهری، اسقاط وسایل نقلیه فرسوده، توسعه حمل و نقل عمومی شهری، کنترل آلایندگی نیروگاه ها، توسعه انرژی های تجدید پذیر، نظارت بر انجام معاینه فنی موتورخانه ها، استاندارد سازی مازوت مصرفی در نیروگاه ها و صنایع و استانداردسازی نفت گاز و بنزین و پیشگیری از پسماندسوزی (پسماند شهری و کشاورزی) از مهم ترین وظایف دستگاههای اجرایی بر مبنای قانون هوای پاک بر کاهش آلودگی هواست.
البته دراین میان اجرای بعضی از راهکار ها امکان دارد چالش برانگیز باشد. بعنوان مثال تنها راهکار موثر بر کاهش آلودگی هوای ناشی از موتورسیکلت ها اسقاط موتورهای فرسوده است چونکه به قول بهزاد اشجعی - کارشناس آلودگی هوا - معاینه فنی فعلی برای موتورسیکلت های کاربراتوری کارساز نیست و نمی تواند از تردد موتورسیکلت های فرسوده جلوگیری نماید چون سیستم واشرِ سوخت اغلب موتورسیکلت های فرسوده، کاربراتوری است. در سیستم کاربراتوری میتوان به سادگی با پیچ تنظیم، میزان پاشش و مصرف سوخت را کم یا زیاد کرد. در نتیجه سنجش معاینه فنی از موتورسیکلت های کاربراتوری دقیق نخواهد بود.
فاصله تا نقطه مطلوب با کامیون های جنگ جهانی دوم طی می شود؟
سقاط خودرو و ارتقاء کیفیت حمل و نقل عمومی همچون مواد قانون هوای پاک برای کاهش آلودگی هواست این در حالیست که یکی روسای پیشین سازمان حفاظت محیط زیست هم در سالهای قبل اظهار داشته بود: «۶۰ درصد کامیون های کشور از زمان جنگ جهانی دوم هستند و با این وجود انتظار هوای پاک داریم.»
سید کمال الدین میر جعفریان - سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران - می گوید: «در حال حاضر حدود ۴.۵ میلیون خودرو و ۴.۲ میلیون موتورسیکلت در تهران تردد دارند که بیشتر از ۴۰ درصد آنها عمر مفید خویش را سپری کرده و فرسوده محسوب می شوند، بنابراین ضروری است به سرعت برای جایگزینی آنها تصمیم گرفته شود.»
به گفته مهران سالاریه - رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل و اسقاط خودرو های فرسوده - هم از آغاز سال جاری تا پایان آبان ماه تعداد ۲۳۷ هزار خودروی فرسوده در کشور اسقاط شده که پیشبینی می شود اسقاط خودرو های فرسوده تا آخر سال به ۳۵۰ هزار دستگاه افزایش پیدا کند. این آمار در شرایطی مطرح شده که گفته می شود برای رسیدن به شرایط ایده آل باید سالانه ۵۰۰ هزار خودروی فرسوده اسقاط شود.
از سوی دیگر از سالهای گذشته بر این مورد تاکید گردیده است که تعداد خودروها در تهران، حتی بیشتر از ظرفیت خیابان هاست؛ همین مساله سبب شده است که این شهر به یک پارکینگ تشبیه شود و با این وجود اسقاط همچنان که باید در شرایط ایده آل قرار نگرفته است. آن هم در حالی که بخش قابل توجهی از خودرو های درحال تردد فرسوده اند؛ همانطور که در انتهای سال ۱۴۰۲ اعلام شده بود نیمی از تاکسی های فعال پایتخت فرسوده اند.
هوای تهران آلوده تر شده است
آسیب های جانی ناشی از آلودگی هوا چشم گیر است. بروز و پیشرفت بعضی بیماری ها مانند آسم، سرطان ریه، آلزایمر، پارکینسون و اختلالات روانی، اختلال در رشد جنین و... همچون آثار آلودگی هواست این در حالیست که هوای تهران نسبت به سال قبل آلوده تر شده است. برپایه اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، تهرانی ها از آغاز سالجاری منتهی به ۲۸ دی ماه، پنج روز هوای پاک و ۱۸۰ روز هوای قابل قبول، ۱۰۲ روز ناسالم برای گروههای حساس و ۱۷ روز ناسالم برای همه را تنفس کرده اند. سال قبل منتهی به ۲۸ دیماه هوای تهران ۹ روز در شرایط پاک و ۲۰۰ روز در شرایط قابل قبول، ۸۳ روز ناسالم برای گروههای حساس و ۱۲ روز ناسالم برای گروههای قرار داشت.
بهترین راه کاهش آلایندگی متحرک ها از دیدگاه مرکز ملی هوا
در این شرایط احمد طاهری ـ رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ـ در گفتگو با ایسنا درباره ضرورت تجدید نظر در سیاست فروش خودرو با عنایت به نقش بالای متحرک ها در آلودگی هوای تهران می گوید: باید به دنبال اعمال سیاست کاهش تردد متحرک ها در کلانشهرها باشیم.
او ادامه می دهد: با این وجود کاهش تردد از راه زیرساخت دولت الکترونیک و گسترش حمل و نقل عمومی هم امکانپذیر است.
طاهری اضافه می کند: در صورت استفاده از ناوگان حمل و نقل برقی هم به علت انتشارات سایشی از این ناوگان، آلاینده هایی منتشر خواهد شد. بر همین مبنا بهترین راهکار برای کاهش نقش متحرک ها در آلودگی هوای کلانشهرها کاهش تردد است.
رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در انتها با تکیه بر وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست بر صدور مجوزهای شماره گذاری می گوید: با این وجود وظیفه سازمان در زمینه صدور مجوزهای شماره گذاری است. سازمان حفاظت محیط زیست باید مطمئن شود هر خودرو وارداتی یا تولید داخل که مقرر است شماره گذاری شود، از استاندارد لازم برخوردار می باشد. یورو ۵ استاندارد حاضر برای خودرو های سواری است.
به گزارش آقای هویج به نقل از ایسنا به نظر می آید هزارتوی آلودگی هوای کلانشهر تهران، تا حد قابل توجهی از راه ساماندهی منابع متحرک آلایندگی به نتیجه می رسد؛ راهی که با عنایت به آن نفس ساکنان این شهر تازه می شود و آسمان آبی به افق دیدشان باز می گردد. هرچند برای ساماندهی این منابع بر مبنای قانون هوای پاک باید دستگاههای مختلفی همچون وزارت کشور، شهرداری ها، وزارت صمت، وزارت راه و شهرسازی، پلیس راهور فراجا، وزارت نیرو، شهروندان و... پای کار آیند این در حالیست که برخورداری از هوای پاک یکی از نیاز های اولیه برای زیستن است.
منبع: mrhavij.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب