چه عواملی جوجه آوری پرندگان جزایر خلیج فارس را تهدید می کند؟

چه عواملی جوجه آوری پرندگان جزایر خلیج فارس را تهدید می کند؟ به گزارش آقای هویج، رئیس گروه پرندگان دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: برخی پستانداران، بعضی فعالیتهای توسعه ای و حضور تعداد زیادی از گردشگران می تواند جوجه آوری پرندگان در جزایر خلیج فارس را تهدید کند.



به گزارش آقای هویج به نقل از ایسنا، جوجه آوری پرندگان در فصل گرم سال اتفاق می افتد و به این معناست که از بهمن و اسفند با عنایت به وضعیت آب و هوایی مناطق نخستین فعالیتهای پرندگان برای جفت یابی و آشیانه گذاری آغاز می شود و در ادامه تا اواخر فصل تابستان فعالیتهای در ارتباط با نشستن روی تخم، خارج شدن جوجه ها از تخم، غذا دادن به جوجه ها و رسیدن به مرحله آمادگی پرواز طول می کشد.

زهرا الهی راد در گفتگو با ایسنا درباره میزان جوجه آوری پرندگان مناطق دریای خلیج فارس اظهارکرد: آمار مستند تولید مثل پرندگان وحشی در محدوده جغرافیایی خلیج فارس به چند جزیره ای مربوط می شود که در آن فعالیت تولید مثل به ثبت رسیده است. در استان خوزستان جزایر دارا و قبر ناخدا، در استان بوشهر جزایر منطقه حفاظت شده «ُِمند»، پارک ملی – دریایی دیر (نخیلو)، جزیره ام الکرم و گاهی در جزیره خان به علت سطح آب و جذر و مد و در استان هرمزگان در پناهگاه حیات وحش جزیره شیدور و جزیره بنی فارور مقصد این پرندگان تولید مثل کننده است که معمولاً در اواخر زمستان تا اوائل این اتفاق می افتد.

جمعیت شمارش شده پرندگان مناطق خلیج فارس

و در مورد جمعیت شمارش شده پرندگان خلیج فارس اظهار داشت: گونه هایی که دست کم در دو دهه گذشته تحت پایش قرار گرفته و ثبت شده است، چهار گونه پرستوی دریایی کاکولی کوچک، کاکولی بزرگ، پشت دودی و گونه سفید، سلیم خرچنگ خوار و اگرت ساحلی هستند. این ها گونه هایی هستند که لانه هایشان پیدا شده است و از پرندگان وابسته به محیط های آبی هستند.

الهی راد اضافه کرد: در میانه فصل تولید مثل این جمعیت برآورد می شود. مطابق مشاهده همکاران ما آمار نسبت به آشیانه ها و جفت های جوجه آور به دلیل عوامل محیطی در سالهای مختلف با نوسان همراه می باشد و کم و زیاد می شود اما معمولاً چند ۱۰ هزار جفت پرنده فعال داریم.

رییس گروه پرندگان دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست افزود: هر سال از این چهار گونه پرنده وحشی فعالیت تولید مثلی می بینیم اما اگر بخواهیم به سابقه تولید مثلی تاریخی و مجموع نتایج ثبت شده نگاه نماییم، باید تعداد گونه های بیشتری را نام ببریم. پرستوی دریایی خزری، سلیم کوچک و پرستوی دریایی نوک کلفت گونه های دیگری هستند که در بعضی از سال ها فعالیت هایشان را می بینیم و در بعضی از سال ها هم اثری از فعالیت این گونه ها ثبت نشده است.

چه عواملی جوجه آوری پرندگان جزایر خلیج فارس را تهدید می کند؟

و ضمن اشاره به تهدیدات و صدمه ها به زیستگاه های جوجه آور اظهار نمود: بعضی از پستاندارانی که طعمه گیر این پرندگان هستند، جوندگانی که معمولاً به وسیله برخی انسان ها به این جزایر وارد و تکثیر می شوند از تهدیدات جدی هستند. در یکی دو جزیره یک نوع موش قهوه ای بسیار کوچک وجود دارد که تهدید جدی برای تخم ها بشمار می رود. از عوامل محیطی تهدیدکننده میتوان به جذر و مد دریا بخصوص در جزیره خان اشاره کرد

رییس گروه پرندگان دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بالا آمدن آب می تواند سبب شود لانه ها زیر آب بروند و پرندگان تخم هایشان را از دست بدهند. گونه های غیربومی دیگر مثل شغال از خانواده سگ سانان هم از تهدیدات است که در یکی از جزایر بوشهر مشاهده شد و همکاران ما موفق شدند شغال ها را از منطقه خارج کنند. فعالیتهای توسعه ای اطراف این جزایر، رفت و آمدها و مراجعات قایق های صیادی بدون در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی بسیار صدمه خواهد زد. گاهی وقت ها تعداد زیادی توریست در فصل تولید مثل در زیستگاه های جوجه آور دیده می شوند.

الهی راد در انتها در رابطه با راهکارهای پیشگیری از تهدیدات زیستگاه های جوجه آور اظهار داشت: یکی از اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست اجرای برنامه های آموزشی در میان مردم و صیادان محلی است. آموزش ها در رابطه با رعایت راهکارهای پیشگیری از تهدیدات را در نظر داریم. مردم باید با اطلاع از ارزش اجزای تنوع زیستی بدانند که پرندگان چطور در چرخه زیستی طبیعی جزایر موثر هستند. از طرفی حساسیت روی مدیریت و نظارت برنامه های توسعه ای بخصوص در حوزه نفت و گاز خیلی مهم می باشد ازاین رو ضروری است فعالیتها در تعامل با سازمان محیط زیست بگونه ای پیشبینی و طراحی شود که کمترین صدمه را به تعادل اکولوژیک منطقه وارد کند.




1403/06/25
15:19:29
5.0 / 5
39
تگهای خبر: آموزش , پیشگیری , تولید , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
آقای هویج - رژیم غذایی لاغری

Mr.Havij
mrhavij.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آقای هویج محفوظ است

آقای هویج

رژیم غذایی لاغری